Black Friday wij korting, maar wie betaald de rekening?

Donderdag hadden ze in de VS het jaarlijkse familie feest Thanks Giving. De dag erna is de dag dat traditie getrouw de winkeliers in de VS hun winst voor de rest van het jaar veilig stellen: “Black Friday”.

Dit heeft niet met raciale kenmerken te maken, maar is een boekhoudkundige term. Verlies wordt in het rood geschreven, (rood staan). Winst wordt in het zwart geschreven, zo komt black Friday dus aan haar naam.

Maar iedere medaille heeft een andere kant. Wij krijgen korting, maar er is altijd iemand de dupe.

iPhone

Het maken van een iPhone kost naar verluidt zo’n €120, dit is wel exclusief marketing en levering aan de winkel. De iPhone wordt gemaakt bij Foxcon een grote electronica fabriek die bijna alle mobiele telefoons in de wereld maakt. Fabrikanten (Apple, Sony of Samsung bijvoorbeeld) wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk inkopen en zoveel mogelijk winst maken.

Over Foxcon zie je geregeld berichten over zelfmoord van medewerkers. Ze worden dan volgens het Journaal gek van de torenhoge werkdruk en vernedering.

Kleding

Iedereen wil kleding. Bijna iedereen wil mooie kleding voor weinig geld. Het liefst nog met korting op de toch al lage prijs. Winkeliers pakken gemiddeld zo’n 60% marge op kleding van reguliere prijs.

Het maken van een shirtje dat in de winkel €15 kost mag maximaal €3 kosten.  Ook hier komen nog de kosten voor het maken de marketing en het leveren vanuit bijvoorbeeld Myanmar aan de winkel in bijvoorbeeld Amersfoort bij.

Kleding wordt onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt. De katoenpluk is funest voor je rug, wij als Nederlanders kunnen dat tempo niet aan. De helft is volgens het NPO3 programma “Genaaid” voor Nederlandse jongeren al niet haalbaar.

Het drogen van het katoen is de minst zware klus van het katoen proces, maar ook dit is volgens hetzelfde programma ook zeer moeilijk voor Nederlandse jongeren.

Hert scheiden van katoen is de zwaarste klus in de kleding industrie. Manden met tientallen kilo’s katoen moeten boven je macht in een spinnenwiel worden gegooid. Het katoen komt overal, op je hele lichaam, in je ogen en neus. En dat is niet fijn.

Het verven gebeurd in een geur die volgend de kandidaten van “Genaaid” erger is dan lijklucht. Ik heb nog nooit lijklucht geroken. Maar ik kan mij er iets bij voorstellen.

In het naai sweatshop waar kleding voor de grote merken behalve C&A, H&M en Zeemand worden gemaakt zijn de werkomstandigheden ook niet gezond, chemische geur, heel warm en keihard werken. De meeste Nederlanders kunnen dit werk tempo niet aan.

En dan te bedenken da wij op kantoor klagen over de lage luchtvochtigheid wat pijn doet aan je ogen.

De gevolgen voor het milieu heb ik nog niet eens benoemd. Het water in de rivieren is blauw, niet omdat water blauw is, maar dit water is blauw van de verf. De jeans vers.

Vissen zijn dood, geen eigen visvangst voor de mensen die onze kleding maken.

Leer (Lederwaren zoals Portemonnee of een broekriem) maken is nog veel ongezonder en schadelijker voor het milieu. Wil je dit zien? kijk dan woensdag 28 november 2018 naar “Genaaid” op NPO3.

Webshop oorlog

Vroeger ging je naar een winkel, je zei ik wil dit. de verkoper zei dan adviseer ik dat. de prijs maakte niet zo veel uit. Nu online is het super makkelijk om voor je betaalt nog effe te checken wat dat elders kost.

Hierdoor is er een enorme prijsdruk op webshops en fysieke winkels. de marges worden steeds minder, met als gevolg dat medewerkers steeds meer in minder tijd moeten doen.

In de distributiecentra wordt je betaald per product dat je pakt. Maak je geen fouten, dan krijg je een bonus. Het kan zijn dat je op je laatste dag van je bonus periode 5 minuten voor het einde van de dienst nog op bonus staat. Maar stel, je doet twee foldertjes in de doos en de klant klaagt: Helaas geen bonus.

Of je pakt een pakje koffie maar er zit een klein gaatje in, klant klaagt: Geen bonus.

Pakketbezorgers

Klanten kijken naar de laagste prijs, in China gratis verzending. Het kost maar 32 cent, maar in Nederland kost een kaart al €0,83 en over iets meer dan 1 maand kost het €0,87.

Hoe kan dit? Ze betalen onze eigen PostNL slechts enkele centen. ook al is het een deurpakket. De pakket bezorger krijgt minder dan €1 voor het eerste pakket op een adres, elk daarop volgende is veel minder. En dan moet dit wel worden afgeleverd. Ben jij niet thuis? dan krijgt de bezorgheld niks.

Daarom zet hij/zei het soms in de kliko of hangt het aan de deur. En wij maar klagen. PostNL heeft om klachten te voorkomen al de mogelijkheid om in veel gevallen de bezorging vooraf te wijzigen naar een dag dat je wel thuis bent. of tegen bijbetaling ‘s avonds.

DHL Parcel heeft de mogelijkheid van vooraf wijzigen nog niet. Maar bij de eerste gemiste bezorgpoging kun je wel zonder in ter hoeven loggen de bezorging wijzigen. Ook ‘s avonds, en gratis.

Please, voorkom frustratie bij jezelf, je buren en de bezorger en doe dit.

Oh ja, bij CoolBlue en Wehkamp kun je je pakket kostenloos ‘s avonds laten bezorgen, bij Bol kost dit €1 per keer of €10 per jaar.

Mensenhandel, iedereen  doet eraan mee! IK OOK :'( !!

Sluit Menu