Afgelopen vrijdag was het Black Friday. De dag waar winkels in de VS traditie getrouw voor het eerst winst maken. Of te wel geen rode cijfers meer schrijven, maar zwarte. De boekhoudkundige term voor winst.
Je kan dus met zekerheid zeggen dat Black in Black Friday positief is.
Kopen in de fysieke winkel is duurzaam!?
Ja natuurlijk is het duurzaam als iedereen met de benenwagen of de ouderwetse fiets naar de winkel gaat. De praktijk leert doorgaans dat de meeste shoppers met de auto gaan. De goederen zijn daarvoor al met tientallen vrachtwagens naar tientallen winkels gebracht.
Pakketten worden toch ook met busjes gereden?
Dat klopt, alleen hoef jij dan niet met je auto naar het centrum. Online kopen is duurzaam wanneer je weet wat je nodig hebt. Bij twijfel kan een ritje naar de winkel duurzaam zijn.
Hoe duurzaam online shoppen is hangt af van hoeveel te retourneert.
Bij Bol.COM en Coolblue hebben ze een retour percentage van onder de 5 %. Bij Wehkamp van ongeveer 40 % en Zalando maakt het wel heel bond met meer dan de helft.
Wehkamp heeft om de retouren een halt toe te roepen de grens van 80 % retour percentage als je op rekening wil kopen. Je kan dus zeggen dat bij kleding het fysiek kopen en passen handig kan zijn.
Als je vaste merken koopt, of dezelfde soort jeans kan dat best online. Je weet immers al je maat.
Wouter
De grootste onzin om fysiek te kopen
Het is natuurlijk volslagen van de pot gerukt om een wasmachine of droogrek in de fysieke winkel te kopen. Bij de wasmachine weet je pas of die goed is als hij aanstaat. En hij staat meestal weggestopt in een hok. Dus de kleur boeit geen bal.
Bij de wasrekken staat een mooie foto op de site, met alle maten. Daarbij is de € 3 verzendkosten die IKEA rekent meestal minder dan het kost om heen en weer te rijden.
Een wasmachine hebben ze vrijwel nooit in de winkel om mee te geven. Dus er komt toch altijd een vrachtwagen met 2 bezorgers die bij je binnen om hem te bezorgen.
Koelkast?
Bij een koelkast kan het soms wel zinvol zijn om in de winkel te kijken. De kleur van de voorkant is best belangrijk. Hoe groot het vriesgedeelte echt is wordt veelal slecht getoond op de foto’s in de webshops.
Covid-19
Je hoeft je boek die je in december geeft echt niet bij de multinational Bol.COM te kopen. Bruna, AKO en veel andere lokale boekhandels zoals Paagman, Stumpel en Broese hebben ook een webshop. Wellicht is de levertijd soms een dagje langer. Maar om drukte te mijden kun je deze lokale boekhandels toch helpen door in hun webshop te bestellen.
Hoe zit het nu met dat busje?
Als jij iets besteld, en nog 5 mensen in je straat dan rijdt. Uitgaande van dezelfde winkel dan rijdt er 1 busje in jou wijk, in plaats van 5 auto’s naar het centrum. Of in het geval van IKEA, MediaMarkt, BabyDump of andere grote winkels op warenhuis-pleinen vele 10tallen Kilometers.
Bij de pakketdiensten PostNL en DHL-Parcel zijn de bussen meestal vrij nieuw. Bij DHL-PARCEL worden de pakketten 1X per dag naar het lokale depot gereden, en van daaruit in kleine busjes bezorgd.
PostNL is onderdaad wat minder lokaal geregeld, maar compenseert alle CO2. Koop jij altijd de CO2 compensatie na het tanken?
Verzendkosten staan eigenlijk tegenover parkeerkosten en je brandstof
Wouter
Conclusie
Online kopen is duurzaam als:
- Je weet wat je moet hebben
- Je ver moet reizen om te kopen
- Het product per definitie bezorgd wordt
Wanneer kun je beter fysiek kopen?
- Als je niet zeker bent van je aankoop
- Als je het product meteen wilt hebben
- Als je privacy je lief is en je daarom ook contant betaald zonder klantenkaart
Als je online koopt wordt er een koopprofiel opgebouwd. Ook bij het scannen van je klantenkaart, of het pinnen
Bits of Freedom
Nog 1 tip voor duurzaam online shoppen
Kies voor een druk bezorgmoment. Bijvoorbeeld de overdag levering of de standaard avond levering. Kies je voor vandaag nog levering? Houdt er dan rekening mee dat de bezorger vaak ook de omringende Gemeenten aandoet voor bezorging.
Dus bij de vandaag nog levering geldt ook, gebruik het alleen als je het echt nodig hebt. In het geval van Bol.COM kun je ervoor kiezen om het bij bijvoorbeeld de AH te laten bezorgen. Dan kun je het veelal van 17 uur ophalen, en er rijdt toch al een busje naar toe. Ik denk dat de AH meestal dichterbij is dan de omweg voor de vandaag nog bezorger rijdt. Misschien kun je wel lopend naar de Appie.
De allerlaatste tip is: Laat producten bezorgen op een moment dat je verwacht thuis te zijn. Als het pakket anders niet bij de buren bezorgd kan worden moet je alsnog naar een winkel. Dat is zonde van je tijd, en van die van de bezorger. Bij PostNL moeten de bezorgers 20 stops per uur draaien. Dat betekend iedere 3 minuten bij een adres een pakket bezorgen.