Vorige week werd een gerechtelijke uitspraak bekend waarin staat dat de telefoonproviders de kosten van de Belbundel en toestel financiering moeten terug betalen als ze daar niet duidelijk over zijn geweest.
De Stichting Consumentenclaim beweert dat je pas in 2016 kon weten dat je wel degelijk betaald voor je telefoon. Dat is echt een behoorlijke Lariekoek. Sinds de sim-only bundels zijn geïntroduceerd kan iedereen weten dat je wel degelijk betaald voor een “gratis” toestel. En hoeveel, dat moet je zelf uitrekenen was het credo.
Energie maatschappijen als NUON komen hier ook mee weg, die zetten de netto kosten, Energiebelasting en de BTW apart op je offerte of factuur. Je moet zelf uitrekenen hoeveel je betaald. Dit mag dus wel, maar een transparante berekening van vermenigvuldigen en aftrekken wat net zo makkelijk, al dan niet makkelijker is mag niet.
Je mag als webwinkel wel de verzendkosten weg-programmeren uit het winkelwagentje en alleen laten zien op de Klantenservice pagina en na het invullen van je gegevens zodat ze die hebben, maar een simpele rekensom van het toestelabonnement X24 min de kosten van twee jaar Simonly mag niet?
Je kon het lang van te voren weten, en waar blijft de hoge raad met Onderzoeksplicht? En als dit inderdaad onredelijk is dan is er de regel dat je hebt tot een jaar nadat je het had kunnen weten. In 2016 heeft de hoge raad beoordeeld dat het inderdaad transparanter moet, dus toen ging dat jaar in.
Verder is KPN dochter Telfort zoiezo al sinds 2015 transparant over de werkelijke kosten, dus eigenlijk ligt die grens nog een jaar eerder.
Dus mensen neem je verlies en doe je niet zo dom voor want dat ben je niet. Op een enkeling na die het niet snapt door IQ of handicap. En dat is dan niet dom van de persoon maar van de begeleider of bewindvoerder