Zojuist zag ik een artikel dan mij hoopgevend stemt. De big-content industrie is in Nederland nog niet almachtig. Wat ze naar verluidt wel in omringende landen als Duitsland zijn. De Big-content industrie is in een reeds jaren lopend juridisch conflict met Vodafone-Ziggo verwikkeld. Vodafone-Ziggo moet dan ook hard vechten om de grootste te blijven aldaar hun netwerk zwaar verouderd is, waardoor de kosten voor de consument de pan uitrijzen.
Het verhaal
Brein, een stichting die voor de Big-Content industrie de kastanjes uit het vuur probeert te halen wil van internet providers namen en rugnummers behorend bij de IP-adressen van downloaders.
Tot 2008 mocht iedereen die zich in Nederland bevond content voor eigen gebruik kopiëren, dus ook downloaden:
De rechtbank in Den Haag heeft het downloaden van liedjes, films of software via internet verboden. Het is
voor het eerst dat een Nederlandse rechter het ongeautoriseerd downloaden van auteursrechtelijk beschermd
materiaal voor privégebruik bestempelt als illegaal.
De Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) is verheugd
met de uitspraak. De organisatie heeft altijd bepleit dat het beleid in strijd was met Europese richtlijnen. “Ik ken
niet veel uitspraken waarbij een rechter een uitspraak van de minister direct weerlegt”, reageert woordvoerder
Wouter Rutten tegenover Webwereld.
Nederlandse rechter verbiedt downloaden
27-06-2008
In 2015 verloor Brein de rechtszaak tegen Vodafone-Ziggo en XS4All
Waarom is de Big-content industrie zelf verantwoordelijk voor illegaal gebruik?
Sinds 2013 kunnen we in Nederland genieten van een ruim aanbod van Netflix. Netflix bood in eerste instantie vrijwel alles, wel na een opstart fase uiteraard. RTL begon in 2010 met Videoland.vervolgens de samenwerking tussen de lineaire kanelen van NPO, RTL & Talpa: NL Ziet, HBO, Sinds 2019 kunnen wij in Nederland, bevoorrecht als eerste land ter Wereld, ook genieten van Dinsey+. In 2020 kwam ook Amazon Prime naar Nederland.
Al deze streamingdiensten bieden hun eigen content. Zo nam Disney in 2017 21th Century Fox over, hebben ze Marvel, Pixar, StarWars ingelijfd. Puur om voldoende content te kunnen bieden wanneer ze hoog van de toren zouden blazen bij de start van hun eigen streamingdienst.
In Nederland hebben we 8 bekende streamingdiensten die ieder tussen een kleine €3 tot ver boven de € 10 kosten. Bij Lineaire TV heb je natuurlijk ook 3 grote netwerken en enkele kleinere, echter zitten die allemaal in 1 pakket van zegge ongeveer een tientje per maand. Uitgaande van het basispakket. Ik meen mij te herinneren dat ik hoorde dat 30 % van de huishoudens met een streamingdienst abonnement er meerdere heeft, echter kan ik deze bron nu niet vinden.
Echter kost dit je zo tientallen euro’s per maand. Mensen die deze bedragen niet kunnen of willen betalen kunnen uiteraard snel switchen van content leverancier. Je kan het abonnement immers maandelijks opzeggen. Echter zal je voor sommige content, bijvoorbeeld series abonnementen moeten behouden aldaar veel niet meer fysiek te koop is.
De volgende stap
Spotify biedt vrij veel muziek, Neill Young is inmiddels van het platform af. Ook heeft het echtpaar Byoncé & Jay Z een behoorlijke tijd hun content niet via Spotify aangeboden. de 1 uit onvrede over een wappie podcast, de andere 2 omdat de royalty vergoeding te laag zou zijn. Spotify heeft ontdekt dat de toekomst om te groeien als audio Big-content leverancier Podcasts zijn. Zo is de wappie podcast een Sptofy Exclusive. Evenals de Podcast van Harry & Meghan. Hoe lang duurt het voordat je ook abonnementen moet hebben op meerder Podcast-content leveranciers voordat je alles wat je wil horen kan luisteren.
Eigen voorbeeld
NRC heeft een podcast over de Cocaïne maffia, althans de verdachten ervan. De podcasts van NRC zijn telkens een week eerder te beluisteren in de “NRC Audio app”. De correspndent heeft een eigen podcast app voor leden en de NPO heeft “NPO Luister”.
De NPO is streng richting de ledenomroepen. Video-content mag niet zomaar op andere platforms gezet mag worden, bijvoorbeeld YouTube worden geplaatst. Powned is zelfs een rechtszaak gestart te de NPO.
Als de NPO ook met podcasts en Radio-uitzendingen verbied om ze op een eigen podcast kanaal van het programma te zetten zal de luisterdichtheid drastisch verminderen. Echter vermoed ik wel dat de “Luister” app een manier is om content via de eigen kanalen aan te gaan bieden. Persoonlijk vind ik dan wel dat ze ook de koppeling met bijvoorbeeld “Sonos”, “LinkPlay”, “Heos” en andere Audio-IOT platforms moeten implementeren. Zoals Spotify het bijvoorbeeld gedaan heeft met “Spotify-Connect” in combinatie met “LinkPlay”.
De andere podcasts apps zijn op dit moment gratis, met of zonder reclame, vereisen een lidmaatschap op de dienst of vragen een bedrag per maand. “NPO Luister” is op dit moment nog kosteloos zonder reclame. Wellicht gaan ze NPO Plus ook voor de eigen Podcast app laten gelden. Dus, bijvoorbeeld geen reclame en hogere bitrate wanneer je NPO Plus hebt. NPO Plus zal dan waarschijnlijk wel weer € 1 of € 2 duurder worden per maand. Ik heb het er voor over. Maar ik ben dan ook ‘s Werelds grootste NPO fan!