Je bekijkt nu Nieuw idee: Content-neutraliteit waarom dit een goed idee is
Image by Tumisu from Pixabay

Nieuw idee: Content-neutraliteit waarom dit een goed idee is

Getting your Trinity Audio player ready...

De versnippering in de audio visuele industrie wordt een steeds groter probleem. Het begon rond 2011 met Netflix, hier stond alles op. Tegenwoordig heeft iedere content aanbieder een eigen streamingsdienst. Zo heeft Schrijver Linda van Rijn een contract waardoor luisterboeken exclusief op het flink prijzige StoryTel worden geplaatst.

Om dit probleem te voorkomen ben aan het denken aan audio visuele content-neutraliteit. Tot voor kort kocht je een abonnement op een audiovisuele dienst voor lineaire TV en een beperkt on demand aanbod. Elke aanbieder zat in bijna elk pakket, althans de grote aanbieders. Je kon zowel amusement van NPO, RTL & Talpa kijken. Ook een aantal kleinere content aanbieders zaten in het pakket, bijvoorbeeld kinderTV, comedy of muziekclips. Dit abonnement kostte circa € 10 per maand.

Wat houdt content-neutraliteit in?

Alle amusement titels dienen op minimaal 3 streamingsdiensten te bekijken / beluisteren te zijn. Dit hoeft niet voor eeuwig, minimaal 90 dagen en op het moment van plaatsen moet je bij de content duidelijk maken wanneer deze van de dienst afgaat. Bijvoorbeeld True Crime podcasts die reeds bekende informatie samenvat in een smakelijk verhaal, bijvoorbeeld Moordcast van Dionne en Henrik Slagter. De content hoeft niet bij release online te komen. Dit mag ook tot 48 maanden later zijn. Bij een serie moet de hele serie worden gedeeld, bij losstaande content minimaal 30 % van het aanbod uit het seizoen.

De content neutraliteit zou wat mij betreft voor 45 % van de exclusieve titels gedeeld dienen te worden.

Hoe zit het met journalistiek?

De alledaagse journalistiek kun je op vrijwel ieder medium gratis bekijken. Daarom kun je altijd kiezen voor de verschillen invalshoeken. Onderzoeksjournalistiek kost veel geld om te maken. Bij onderzoeksjournalistiek zijn er ook verscheidene aanbieders, 5 landelijke kranten, Follow the Money & de Correspondent en NPO.

Echter vallen deze nieuws media onder slechts 5 content aanbieders.

Ik vind persoonlijk dat de uitgevers een uitgever brede toegang moeten bieden, al dan niet tegen aangepast tarief. Onder DPG vallen AD, Volkskrant en Trouw. NRC & Telegraaf vallen onder MediaHuis. Dit zou dan betekenen dat je voor onderzoeksjournalistiek 4 abonnementen in plaats van de 10 voor audio & video.

Bubbel

Mensen zien tegenwoordig steeds vaker uitsluitend de informatie die ze al zien. Bijvoorbeeld als je gelooft dat kinderen door de ooievaar worden gebracht, dan zie je steeds meer content die dit beeld bevestigd. De content neutraliteit is wat mij betreft ook een middel om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met content die anders is dan in hen bubbel gebruikelijk is.

Bedoel je dat dit weekend de NLGP op NPO1 te zien is?

Aldus een uitspraak van het Europees Hof voor Justitie uit 2011 mogen voor een land belangrijke sport evenementen niet achter de decoder.

Omdat Nederland toeleeft naar de NLGP mag dit toernooi niet achter een betaalmuur zitten, zoals dit tegenwoordig heet. Dit is ook de reden dat elke in Nederland wonende TV abonnee via het TV abonnement kon zien hoe Max Verstappen Wereld kampioen GP F1 werd.