Sinds gisteren zijn alle Stints verboden. Het is mij niet duidelijk of dit besluit op inhoudelijke gronden is genomen of dat een eerlijke hardwerkende ondernemer wordt gesloopt.
Wat ging hier aan vooraf?
in 2012 is de Stint officieel toegelaten op de openbare weg. de Rijksdienst voor wegverkeer (RDW) is nogal voorzichtig. Zo zijn de populaire hooverboards officieel verboden.
De Stint werd snel populair omdat met lage kosten de kinderen verzekerd van en naar de Buitenschoolse opvang gereden worden. Natuurlijk speelde veiligheid ook mee, geen eeuwige discussies over gordels, het rijwiel pas op het fietspad, en mag daar ook rijden.
Oplossing voor het verbod
Groepsleidsters met hun eigen auto laten rijden. Een auto die particulier verzekerd is. Het werk is niet verzekerd in een particuliere verzekering. Daarbij heb je geen invloed of een leidster rookt in de auto en kun je belangrijke veiligheidsissues zoals te zachter banden niet controleren. Het is immers het privé bezit die zonder dat dit mag als taxi wordt gebruikt. Maar dan 2 met gele kenteken platen.
Of het verbod terecht is weet ik niet. Aan de enen kant roept de Inspectie leefomgeving en Transport dat het product op hol slaat als de draad breekt. De fabrieksdirecteur zegt op zijn beurt weer dat wanneer je de gashendel loslaat de Stint stopt met rijden. Het lijkt er dus op dat de discussie over of dit product veilig is wordt gevoerde via de media en niet tussen de partijen.
Nog even dit: Het is verschrikkelijk wat er in Oss is gebeurd. Kinderen in hun onschuld overreden door een trein. 1 stel dat 2 kinderen is verloren. Hier zijn geen woorden voor. Ik vond het verschrikkelijk dat de media direct bij het spoor stond om de stint te filmen.
Het 1 na ergste wat je kan overkomen is dat je als ouder je kinderen verliest.
Het aller ergste is dat als je als ouder je kinderen verliest je dit moet vernemen via de (sociale)media.