Getting your Trinity Audio player ready... |
Een tijdje geleden schreef ik een inhoudelijke blog over de app NPO Luister. De NPO Luister app heeft een week geleden een verberde look & feel gekregen. Wat is er verbeterd? En Hoe nu verder? En gaat Spotify failliet of is er stabiele winst op komst?
Zoals wellicht bekend ben ik een enorme fan van de journalistieke content van de NPO, zowel in audio als video. Omdat ik ook kritisch ben heb ik ruim 4 maanden geleden een stevige blog geschreven.
Nieuwe functies
Je kan sinds circa een week inloggen op je NPO-ID, dit zorgt dat je favoriete Podcasts in je account staan en je niet alles opnieuw moet opzoeken wanneer je een nieuwe telefoon hebt.
Ook is het middenblauw erg prettig voor mijn ogen. Of de app ook in de felle zon goed zichtbaar is moet nog blijken aangezien ik dit nog niet heb getest.
Ik vind het oprecht knap dat de NPO met zo weinig budget zulke goede apps gratis ter beschikking stelt.
Even ter vergelijking, Spotify, ik denk de grootste audio app ter wereld, heeft Wereldwijd honderd-miljoenen gebruikers, Spotify heeft nog nooit een jaar met winst af hoeven sluiten omdat de investeerders garant staan. Deze app is aldus velen absoluut beter. Echter is voor Spotify de app het enige verdienmodel, afgezien van de paar consequente mensen die via de website blijven luisteren.
Zo had Spotify aldus Tweakers in de herfst van 2022 een omzet van circa 3 miljard euro. Even ter vergelijking, de NPO heeft een jaar budget van ongeveer €750 miljoen. Spotify betaald content makers, maar gezien het aantal podcastmakers die een deal met een beter betalende app, als bijvoorbeeld Podimo, te zien is de vergoeding niet om van te leven. De NPO, of eigenlijk de omroepen, maakt / maken, of laat content speciaal maken.
Mijn wensen voor NPO Luister
Zo zou ik graag een feed willen met Podcasts die ik volg, wellicht suggesties op basis van mijn favoriete omroepen of zenders.
Het zou fijn als nieuwe Podcasts automatisch downloaden, als ik ze volg of wanneer ik ze in de wachtrij zet.
Het automatisch verwijderen van Podcasts na het luisteren zorgt ervoor dat je telefoon geheugen niet volstroomt, en bijvoorbeeld na 30 dagen als een podcast niet wordt beluisterd zou ik ook fijn vinden.
Misschien kan de NPO toch een wit en donker thema overwegen. Voor ieder wat wils
Over Spotify gesproken
Zoals Tweakers schrijft heeft Spotify te kampen met aanzienlijke verliezen. Dit moet natuurlijk worden terugbetaald. Spotify betaald na YouTube Music gemiddeld het minst aan content makers.
Je zou denken 3 miljard euro omzet, dat is echt veel geld. Maar even ter vergelijking Apple heeft in de zomer van datzelfde 83 miljard dollar omzet, met een jaar winst van circa 90 miljard dollar.
Spotify heeft in de herfst van 2022 228 miljoen euro verlies gemaakt. Dus 228 miljoen meer uitgegeven dan er binnen kwam.
Winst maken doe je met betalende abonnees
Spotify verdiend naar eigen zeggen erg goed aan betalende abonnees. De gratis gebruikers, dat kost ze geld, en… veel zo blijkt.
Spotify biedt gemak aan de gebruiker, in Nederland betalen vooral jongeren en millenials voor Spotify. Oudere mensen bekijken de kosten niet ten opzichte van het gemak, maar naar de kosten van bijvoorbeeld 4 CD’s per jaar.
Kan Spotify winst maken met een goedkoper abonnement?
Het klinkt gek, goedkoper worden om winst te maken. Toch is dit een nieuwe manier van werken voor veel abonnee diensten, zo heb je bij DPG tegenwoordig voor hetzelfde geld alle 4 de kranten en bieden Netflix en Videoland tegenwoordig een goedkoper abonnement aan met tussendoor reclame.
Wellicht is het voor Spotify een idee om voor bijvoorbeeld voor de helft van het geld 💰 een abonnement te verkopen waar je de helft van de reclame van het gratis abonnement hoort, maar je kan de muziek wel offline opslaan & je Spotify verbinden met je WiFi speakers of Chromecast.
Ik luister muziek om omgevingsgeluiden te dempen als ik ‘s avonds naar bed ga. Voor mij is dit abonnement dus niet interessant. Maar omdat streamingsdiensten voor video dit wel doen betekent dit, dat er vast aanzienlijke groepen zijn die dit wél waarderen.