Lieve apotheker neem je verantwoordelijkheid

Enkele weken geleden hoorde ik tot schrik dat er een maagbeschermer werd teruggeoepen door het College beoordeling geneesmiddelen. Dit is de waakhond die gaat over de kwaliteit en veiligheid van onze medicijnen.

Dit geneesmiddel was dus ondeugdelijk op grond van het consumenten recht, en moet daarom zonder nadeel voor de klant worden hersteld of omgeruild.

Echter berekende de geneesmiddelen leveranciers opnieuw kosten voor het nieuwe geneesmiddel. Heel vervelend voor de klant, want een maagbeschermer wordt bij de eerste uitgifte niet vergoed. Tevens rekenen apothekers voor de 10 minuutjes dienstverlening maarliefst €14. Dat wil zeggen, het bestellen van de pillen en het uitleggen van de pil aan de klant (5 minuten) 2 minuten bestellen en 3 minuten verzamelen en in een papieren zakje stoppen.

Dat betekent dat de pilletjes die doorgaans €1 per maand kosten bij elkaar zo’n €14 kosten.

Als Coolblue dit flikt bij een elektrische tandenborstel flikt die binnen twee jaar kapot ging geeft de overheid meteen een boete of kom je bij Kanniewaarzijn.

Daarom roep ik iedereen op die moest betalen voor de pilletjes om samen een massa claim bij de KNMP, als zij verliezen dan zijn wij als klant / patiënt de winnaar. In de wet staat namelijk dat de winkel die jou iets verkocht heeft (apotheek levert medicijn) verantwoordelijk is voor de deugdelijkheid. Het dan opnieuw verkopen is mijn inziens een oneerlijke handelspraktijk, of misschien zelfs wel oplichting. Maar op zijn minst een perverse prikkel, wat dan weer niet strafbaar is. Die perverse prikkel heeft de energie verkoper (heel irritant) ook