Getting your Trinity Audio player ready...
|
Iedere campagne voor de tweede Kamerverkiezingen worden er ideeën geroepen over de betaalbaarheid van het Openbaar Vervoer, hierna ov. Zo wil 50+ het gratis voor ouderen, de SP & Bij1 voor iedereen. Is dit wel de beste oplossing?
Gratis ov klinkt natuurlijk zeer sympathiek. Het openbaar wordt namelijk al deels betaald door de Overheid of provincie, of door de grootste steden van ons land. Kleine financiële kostenverhoging om het ov dan volledig vanuit de belastingen te betalen lijkt dan de oplossing. Echter is dit idee niet zaligmakend.
Waarom gratis ov niet de oplossing is
Als Openbaar Vervoer gratis daadwerkelijk wordt dan zal het voordeel van gezond vervoer, bijvoorbeeld fietsen op een fiets zonder hulpmotor of het wandelen naar een locatie een of enkele bushaltes verderop verdwijnen.
Het ov moet echter wel goedkoper, met name voor de lange(re) afstanden.
Verander de kostenopbouw van het openbaar vervoer
Zo betaal je een starttarief wanneer je incheckt, in 2022 was dit in de bus in Almere € 1,01 per rit of opnieuw inchecken na meer dan 35 minuten, de kosten per kilometer waren op dat moment 16,1 cent. Als je graag zou willen dat mensen voor kleine afstanden zich met de fiets of lopend verplaatsen en voor langere ritten met het ov in plaats van met de auto gebruiken, dan zou je ervoor kunnen kiezen de kostenverdeling van het ov aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan een aanzienlijk hoger instaptarief en flink lager bedrag per gereisde kilometer.
De reden dat ik kijk naar de tarieven van de bus in Almere is dat ik in Almere woon en de bushaltes relatief dicht bij elkaar liggen. tevens is er een aanzienlijk aanbod met busvervoer, sommige bussen rijden in de spits iedere 5 minuten en overdag in de dal momenten iedere 7 tot 10 minuten.
Op het platteland heeft deze prijsprikkel geen zin omdat de afstanden tussen bushaltes groter zijn, daardoor minder makkelijk te lopen.
Maak het Openbaar Vervoer gratis voor specifieke groepen
Natuurlijk zijn er mensen waar het geen reële optie is om te wandelen of fietsen. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een bepaalde beperkingen of chronische ziekten.
Wanneer iemand onderweg op de fiets een epilepsie aanval krijgt, dan kan het soms minuten tot uren duren voordat diegene gevonden wordt en de hulpdiensten worden ingeschakeld. In de bus is bijvoorbeeld altijd een buschauffeur aanwezig, voor deze specifieke doelgroepen zou je een ov-abonnement kunnen vergoeden.
Gratis “gevaarlijk weer ov-abonnement” zou ook een oplossing kunnen zijn
Als ik de kosten van het Ov op mijzelf betrek, dan zou ik graag een vergoeding krijgen wanneer het weer het niet toelaat om met de fiets naar mijn verplichtingen te gaan. Door mijn Autisme kan ik geen rijbewijs halen, dus een ov-abonnement voor dagen dat het sneeuwt, ijsselt, harder stormt dan code geel of het onweert dan zou dit mij echt enorm helpen.
Samenvatting
- Gratis ov geen oplossing
- Hoger instaptarief, lagere prijs per kilometer
- Mensen met beperking of chronische ziekte in aanmerking laten komen voor gratis Openbaar Vervoer