Het is vandaag 1 april, maar in deze blog worden vandaag geen grappen gemaakt.
Sinds dit jaar kun je net als een auto ook een E-bike leasen. Het lijkt logisch dat je alleen dan belasting betaald over het bezit van dit monster.
E-bikes zijn zwaarder, maar tegelijkertijd gebruiken mensen de E-bike ook vaker.
De gemeente moet dus vaker fietspaden en bruggen repareren en loopt parkeerinkomsten mis.
Tevens zorgen E-bikes voor hogere zorgkosten.
Even ter vergelijking: Ik rijd op mijn normale stadsfiets zo’n 17 tot 22 KM per uur. Ik haal de meeste normale fietsers in. De doelgroep die de E-bikes het meest interessant vinden zijn mensen die op een normale fiets door mij worden ingehaald. En ik ben het gevoel van controle al kwijt bij een E-bike.
Even ter verduidelijking: een E-bike zonder blauwe of gele kenteken plaat mag maximaal tot 26 KM/uur ondersteunden. De gewone fietsers die mij inhalen hebben dus niet zoveel aan een normale E-bike.
Doordat mensen veel harder rijden dan gewend stijgt volgens veilig verkeer Nederland stijgt het aantal ongevallen (ook met dodelijke afloop) waarbij een E-bike is betrokken harder dan het aantal nieuwe gebruikers.
Om de kosten te beheersen (gek om dit in Corona Covid-19 tijd te noemen als argument) moet er een houderschapsbelasting worden ingevoerd voor E-bikes. Verder vind ik dat de gebruikers een wegen WA-verzekering moeten hebben. De AVP (Aansprakelijkheid verzekering particulieren) wordt op huidige manier te duur.
Een verplicht praktijk examen zoals ook bij de bromscooter zo’n 10 jaar geleden is ingevoerd lijkt mij ook verstandig.
Even terug komend op de houderschapsbelasting, bij auto’s gaat er een deel naar de provincie. Echter hebben vooral gemeenten te maken met hogere kosten en inkomsten derving. Er zou eigenlijk een behoorlijk deel naar de gemeenten moeten. En laten we bijvoorbeeld de nieuwwaarde in plaats van gewicht nemen als graadmeter. En mensen die een E-bike nodig hebben in verband met hun handicap moeten worden vrijgesteld van de belasting.
En in verband met de milieu impact van de productie van de accu ben ik voor accijns op accu’s met lithium. Op deze manier zijn mensen misschien ook wel wat zuiniger op hun accu.
Pingback: 4 baansfietspaden, Ik zeg DOEN!! – WouterAleman.NL :: Wouter Aleman