Ik schrok mij het leplazarus toen ik zag dat er bij de Gemeenteraad van Almere het populistische besluit om Speed pedelecs op het fietspad toe te staan voorligt. Dit zal voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Op het fietspad is al een te grote verscheidenheid aan snelheden. Bijvoorbeeld de slakken zoals de scootmobielen, die vaak zelfs met z’n tweetjes naast elkaar rijden. De soms nóg slomere gewone fietser, de gewone e-bike, de Speed pedelec met blauwe kentekenplaat, de wielrenner en de fietser op een fatsoenlijk tempo.
Speed pedelecs gaan net zo hard als bromscooters
De speed pedelecs met gele kentekenplaat, want daar hebben we het over, rijden, indien niet met het appje opgevoerd, maximaal 45 KM/uur. Deze snelheid haal ik op mijn gewone fiets niet eens als ik met wind mee van een flinke heuvel af rijd mét doortrappen. En ik vind dat ik met de 29 KM/uur die ik dan maximaal rijd als de controle kwijt ben. Natuurlijk moet je voor de speed pedelecs met blauwe of gele kentekenplaat een (bromfiets)rijbewijs hebben.
Te veel soorten verkeer op het fietspad
Door de gevaarlijke “gewone” e-bikes, snorscooters, Speed pedelecs en wielrenners is het aantal gebruikers van het al oude fietspad teveel geworden. Dit zorgt voor ongevallen en verongelukken. Daarom moeten er tal van maatregelen genomen worden. Te beginnen met zoals ik vorig jaar op 1 april al voorstelde, nu overgenomen door de “Fietsers”bond, de rijtest voor E-bikes. Verder moeten we, net als dat de autosnelwegen worden verbreed in verband met meer auto’s, ook de fietspaden verbreden.
Laten we gaan voor 4 baans-fietspaden op de drukke plekken. Rechts voor het rijden, inhalen links. Net als bij de provinciale wegen. Tot die tijd mogen er wat mij betreft geen nieuwe vervoersmiddelen voor de fietspaden worden toegelaten in de Nederlandse wegenverkeerswet. Speed pedelecs met gele kentekenplaat moeten wat mij betreft dan ook voorlopig op de 50 KM/uur weg blijven rijden.